priredila Ljubica Beljanski-Ristić
Kao rezultat uspostavljenih kontakata i ostvarene saradnje Malog pozorišta “Duško Radović” na adresu ASSITEJ centra Srbije stigao je 2007. zvaničan poziv od strane ASSITEJ centra Danske za prisustvo predstavnika ASSITEJ centra Srbije na 37. Festivalu teatara za decu i mlade, koji se održavao od 15. do 22. aprila 2007. u Viborgu u Danskoj. Poziv je upućen Ljubici Beljanski Ristić, direktorki ASSITEJ centra, Diani Kržanić Tepavac, predsednici Upravnog odbora ASSITEJ centra, i Vesni Varićak, glumici, kako bi se intenzivirala saradnja dva ASSITEJ centra i pokrenuli novi dugoračniji projekti između pozorišta i festivala - članica ASSITEJ-a Danske i Srbije.
Ovaj Festival teatara za decu i mlade, koji se svake godine održava u drugom gradu i njegovoj okolini uz punu podršku lokalne zajednice, poznat je kao jedan od najvećih u ovom delu sveta, a svakako najvažniji u samoj Danskoj. Osim velikog broja predstava za decu i mlade, Festival tradicionalno kao goste okuplja članove ASSITEJ mreže iz nacionalnih centara čitavog sveta i očekuje njihovo aktivno učestvovanje na razgovorima i planiranju buduće saradnje. Na Festivalu se posvećuje i jedan radni dan susretu i razmeni stavova i iskustava inostranih i domaćih gostiju oko odabrane teme.
Od izuzetnog je značaja bilo što je gostujuća predstava Festivala te godine bila predstava Malog pozorišta „Duško Radović" iz Beograda kao prezentacija uspešne međunarodne saradnje. Predstava je imala veliku posećenost, ostvarila uspeh i ostavila utisak koji će se pamtiti. Prisustvo predstavnika ASSITEJ centra Srbije dalo je celom događanju još veći značaj. Poseban fokus festivala bio je na predstavama koje su imale za temu mlade i osetljiva pitanja odrastanja, teme vezane za posebne potrebe i inkluziju, interaktivne pristupe i nove forme koje nose naziv porodično pozorište ili pozorište za bebe.
Ostvareno je aktivno učestvovanje u Međunarodnoj platformi pod naslovom „Međunarodna projekti saradnje - zašto, ko, šta i...kako“ sa programom koji je bio posvećen saradnji sa Srbijom i koji se sastojao od predstave „Okamenjeni princ“ Malog pozorišta iz Beograda, predstavljanja ansabla i rada Malog pozorišta „Duško Radović“, kao i rada na predstavi „Okamenjeni princ” koja je nastala uz podršku ASSITEJ Danske i kroz razmenu sa pozorištem Corona La Balance iz Kopenhagena, u tom trenutku najznačajnijeg pozorišta Danske koji je jedini nosio naziv državnog pozorišta.
U ovakvoj pozitivnoj atmosferi održan je zvaničan susret i razgovor oko novog zajedničkog dugoročnijeg projekta sa pozorištem Carte Blanche iz Viborga. Od ASSITEJ centra Srbije se očekuje nastavak i razvoj saradnje u odnosu na Bitef Polifoniju 2007. kao početak uspostavljanja nove saradnje sa ovim izuzetno atraktivnim pozorištem koji je poznat po inovativnim pristupima, aktuelnim temama za mlade i punoj interakciji s publikom.
Domaćin ansamblu Malog pozorišta “Duško Radović“ i predstavnicima ASSITEJ centra Srbije bio Peter Janković, predsednik ASSITEJ Danske, čime nam je bila ukazana posebna pažnja i čast.
Prva prezentacija i radionice projekta “Igra” na 8. Bitef Polifoniji 2007.
Prateći program Bitefa, Beogradskog Internacionalnog Teatarskog Festivala novih pozorišnih tendencija, Bitef Polifonija, kao i prethodnih godina, istraživala je i promovisala inovativne, participativne i angažovane oblike rada pozorišnih umetnika i drugih stručnjaka koji se bave decom i mladima u različitim oblastima, posebno u obrazovanju. Pod okriljem četrdeset i prvog Bitefa čiji je moto bio “I to je pozorište...”, Bitef Polifonija, kao nikad do tada, imala je otvoren prostor za svoje “prateće” delovanje. Moto ove, osme po redu, Bitef Polifonije bio je “I to je pozorište – igra, umetnost, san…”.
Osma Bitef Polifonija, kroz razmenu među učesnicima, posebno je otkrivala one prostore novih pozorišnih tendencija koje se pojavljuju i razvijaju kroz angažovanje pozorišnih umetnika i drugih stručnjaka u zajedničkom radu s mladima kroz različite programe, u institucionalnom ili vaninstitucionalnom obliku, kroz intersektorsku saradnju ili partnerske projekte, kao i kroz aktivnosti iz drugih oblasti ili za druge potrebe gde se drama i pozorište koriste kao metod, sredstvo, tehnika… Fokus je bio na osnaživanju kroz pozorište i ponovno uspostavljanje vrednosti i značaja saradnje i razmene na nacionalnom, regionalnom i međunarodnom planu, kao i otkrivanje onih novih tendencija u pozorišnom radu s mladima koji su pokretači novih inicijativa za buduće akcije i projekte koji će se razvijati između dve Bitef Polifonije i biti prezentovani na Bitef Polifoniji koja sledi.
Važno je istaći, da podstaknuta muzičkom formom čije ime nosi, Bitef Polifonija svoju postavku kompozicijski razvija kroz specifičnu strukturu ciklične organizacije i "povratne sprege" jer ovom pratećem programu Bitefa «polifonija» kao metafora je koncepcijski znak za višeglasje, mnogozvučnost, mnogoglasnost, kontrapunkt, varijacije...
Osma Bitef Polifonija ponudila je jednu novu kompoziciju otkrivajući novo pozorište koje se otvara za različitost - za novo iskustvo, nove promene, nove generacije i novo društvo, neke druge svetove i planete, neočekivane susrete i zajedničko učestvovanje u magiji koja je istovremeno i igra i umetnost i san... I to je pozorište. Urednica Bitef Polifonije Ljubica Beljanski-Ristić uvrstila je “Igru” u program kao jedan od najvažnijih i najznačajnijih projekata koji se prezentuju. Prva prezentacija projekta “Igra” i rada Teatra Carte Blanche održani su u okviru programskog bloka “Neočekivani susreti” pod naslovom “Veliki i mali. Magija susreta”.
Dolazak predstavnika ASSITEJ Danske i ovog danskog pozorišta za decu i mlade na 8. Bitef Polifoniju rezultat su izuzetno uspešne prethodne saradnje Malog pozorišta “Duško Radović” iz Beograda sa ASSITEJ centrom iz Danske i Pozorištem “Corona La Balance” iz Kopenhagena s projektom u okviru kojeg se realizovala srpska verzija danske predstave “Okamenjeni princ”. Saradnja se nastavila kroz iniciranje novog partnerskog projekta koji će se realizovati kroz saradnju Pozorišta “Boško Buha” iz Beograda i Pozorišta “Carte Blanche” s novim projektom koji će biti baziran na iskustvima danske predstave ”Igra” Pozorišta ”Carte Blanche”. Cilj projekta je bio kreiranje profesionalne i umetničke baze za srpsku verziju predstave ”Igra” koja će se prikazati na 9. Bitef Polifoniji 2008. godine. Inicijator i koordinator projekta bio je Peter Janković, reditelj i umetnički rukovodilac Pozorišta “Lampe” iz Kopenhagena, predsednik ASSITEJ Danske. Projekat je imao podršku ASSITEJ centara Danske i Srbije, i UNIMA Srbije, za Bitef Polifoniju Centra za dramu u edukaciji i umetnosti CEDEUM i Bitef festivala.
“Carte Blanche” je eksperimentalno pozorište performansa za magično dete u svakome od nas. “Carte Blanche” radi s apstraktnim jezikom gde razumevanje i iskustvo zauzimaju mesto u iracionalnim, emocionalnim prostorima naše svesti. “Carte Blanche” ima za cilj da ponudi deci – i odraslima – umetnički estetska i istorijski apsurdna iskustva pozivajući ih kao publiku u imaginativni svet performansa i vizualnosti. Svet koji postoji van svake logike. “Carte Blanche” vode Sara Topsøe-Jensen, umetnički rukovodilac, i Thorkild Andreasen, direktor.
Pored video-prezentacije projekta “Igra” i rada Teatra Carte Blancheodržana je u Centru za kulturu “Stari grad” četvorodnevna radionica interaktivnog teatra “Igra”. Voditelj je bila Sara Topsøe-Jensen, performer i pozorišni reditelj, a učesnici radionice su bili zainteresovani glumci i baletski igrači, pozorišni reditelji i dramaturzi, između kojih će se odabrati oni koji će biti nosioci srpske verzije predstave “Igra”..
Radionica je bila bazirana na iskustvima danske predstave”Igra” koja je na repertoaru Pozorišta ”Carte Blanche” iz Viborga, Danska. Cilj je bio kreiranje profesionalne i umetničke baze za srpsku verziju predstave ”Igra”. U okviru radionice diskutovana je danska verzija predstave ”Igra”. Radilo se kroz vežbe pripovedanja priča, fizičke improvizacije i igru uloga. Treći dan se otvario za probu s decom. Rad je pratila video i pisana dokumentacija. Kroz rad u četvorodnevnoj radionici sa svim učesnicima stvorio se budući umetnički tim koji će u periodu koji sledi raditi na srpskoj verziji predstave ”Igra” kao produkciji partnerskog projekta Pozorišta ”Boško Buha” uz podršku ASSITEJ Srbije i Danske.
Danska predstava ”Igra” je produkcija ”Carte Blanche” i Performans teatra BIDT je predstava o prirodi igre. Imaginativne igre – gde zaboravljamo realnost. Ozbiljne igre – gde se susrećemo sa opasnostima. Zabavne igre – gde se smejemo sami sebi. Okrutne igre – gde su neki unutra a drugi napolju. U predstavi tri odrasla se igraju. Stvaraju reči ni iz čega. S vremena na vreme nas povedu sa sobom. Na pustinjska ostrva, zabranjene avanture, kroz nemoguće predele snega, leda ili peska...Oni nas pozivaju da čujemo o vremenu kada su oni bili odrasli i kad su zaboravili kako je važno igrati se. U ovoj predstavi deca nisu samo publika već učesnici i drugari u igri u svetu koji igrači kreiraju po sopstvenoj i po imaginaciji dece s obećanjem da će se igrati dokle god su živi.
"...Brilijantna predstava. Predivno putovanje kroz mnoge aspekte igre. Koncept predstave je brilijantan jer ponovo vraća deci svu magiju pripovedanja priča…” (Politiken)
Srpska verzija predstave “Igra” na 9. Bitef Polifoniji 2008....
Moto Bitefa 2008. godine bio je Tragikomedija – tragedija našeg vremena i imao je posebnu temu specijalnog programa Istina u pozorištu. Deveta Bitef Polifonija, održana je od 16. do 27. septembra pod naslovom »Nove uloge pozorišta za nove generacije« i istraživala je ovaj koncept u kontrapunktu međugeneracijskih delovanja. U sredu, 24. septembra u 11,00 sati u Pozorištu »Boško Buha« održana je interaktivna predstava za decu »Igra«. Ideja, režija i dizajn svetla: Sara Topsøe-Jensen, »Carte Blanche«, Viborg, Danska. Igrali su: Ivan Jevtović, Marija Milenković, Milena Nikolić, Ana Marković, Nermin Ahmetović. Posle predstave održan je razgovor sa publikom i tematski simpozijum. Predstava je naišla na izuzetan odziv kod dece koja su učestvovala i odraslih u publici. Obećano je da će se i ova predstava dugo igrati kao izuzetan primer interaktivnog teatra i poziva na zajedničku igru dece i odraslih. Jer, i u ovoj predstavi, kao i u danskoj verziji, deca nisu bila samo publika već aktivni učesnici i drugari u igri, s obećanjem da će se igrati dok su živi. Nažalost, predstava posle toga nije igrana budući da nisu bila obezbeđena sredstva niti je sama predstava mogla da pokrije troškove igranja.
Obnovljena verzija »Igre« u 2013. godini i priznanje »Zvezde Beograda«
Obnavljanje predstave uz podršku ASSITEJ Srbije i Gradskog sekretarijata za obrazovanje uspešno je ostvareno u 2013. godini izvođenjem dvadeset predstava u predškolskim ustanovama, pre svega u prigradskim naseljima, ali i uspehom koji je potvrđen dodelom priznanja »Zvezde Beograda« ASSITEJ Srbiji i Pozorištu »Boško Buha«. Ovo priznanje na predlog gradskih sekretarijata dodeljuje Kancelarija za evropske intergracije i saradnju sa udruženjima grada Beograda.