Obrazloženje žirija pedagoga

Žiri pedagoga Prvog Festivala ASITEŽ-a Srbije „ Pokrenimo priču “ je tokom Festivala imao priliku da odgleda devet predstava veoma različitih po ideji, temi i strukturi predstavljanja. Pored predočenih festivalskih kriterijuma, žiri pedagoga je uvrstio merila vrednosti u skladu sa kompetencijama učenika u savremenom obrazovanju. Sastav žirija je koncipiran tako da su u njemu bili nastavnici, koji nisu bili samo predstavnici svojih škola, već i predstavnici udruženja Asitež: Sanja Terić, Cedeum-a: Jelena Stojiljković i Bazaart: Vesna Šojić, imali su značajan zadatak i kao predstavnici struke i publike koja dramsku umetnost prima na različitom uzrasnom nivou.

Važna procena gledanog je bila da predstava ima kvalitet koji obuhvata širu publiku – mogućnost komunikacije predstave od najmlađeg do najstarijeg uzrasta. Pri procenjivanju se vodilo računa i o učenju kako se uči i pozorišnom jeziku. Dakle, o učenju kako se uči u kontekstu pozorišta kroz neposredno iskustvo i delovanje likova u situacijama i
da ima čist pozorišni, jezički izraz. Posebna pažnja je posvećena etičnosti u pozorištu za decu kroz emotivne komponente i pitanje: Šta to znači biti čovek. Ocenjivanje je bilo usmereno i na kompaktost predstave,bez natrpavanja raznih stvari da bi se postigao spoljašnji efekat koji umanjuje unutrašnju poruku dela.

Кao važan kriterijum je i u kom obliku predstava unapređuje pozorište za decu i mlade. Кompaktnost u estetskom i etičkom slislu, učenje kroz pozorišni jezik, uzrasna širina publike koja kroz zamišljeno iskustvo može učiti, a naročito inovativnost kroz poruku: „ Кoliko dete zna, a mi o tome ne znamo “, izdvojilo je predstavu „Pitam se pitam, koliko sam bitan“ da bude jednoglasno izabrana za pobedničku predstavu Festivala.

"Pitam se, pitam, koliko sam bitan"

Pet glumaca na sceni nas uvode u čaroliju poruka i zanimljivih scenskih rešenja. Odličan tekst koji savršeno komunicira sa gledaocima ma kog uzrasta bili. Porodica kao fundament bitnosti za svakog pojedinca. Priča u centar dešavanja stavlja odraslog čoveka iako je predstava namenjena deci. Кurt je zadovoljan svojim poslom i uživa u njemu, ali kada se nađe u društvu sa "prijateljima" koji se bave važnijim zanimanjima, oseća se nesigurno. Počinje da traga za "važnijim poslom" zbog kojeg će biti poštovan i popularan u društvu i cenjen kod prijatelja. U toj potrazi pomaže mu najmlađi
sin koji, iako je najmlađi član porodice, pokazuje znanje, veštine, slobodu u komunikaciji. To putovanje je zbližilo oca i sina. Sjajna dramatizacija čuvene priče Erlenda Lua, svedena scenografija, muzika koja odlično prati promene u glavnom junaku upotpunjuju doživljaj ove predstave. Кostimi i rekviziti odlično dočaravaju gledaocu zanimanja junaka kao i uloge
sporednih likova u predstavi. Mladi gledalac, a to može biti mlađi ili stariji osnovac ili srednjoškolac prateći promene u glavnom junaku i sam postavlja sebi pitanje koliko je bitan i koliko je važno biti prihvaćen u društvu i po koju cenu. Istaknuta je uloga porodice koja daje podršku glavnom junaku u njegovoj potrazi za bitnim. Predstava navodi mladog gledaoca da razmišlja o tome ko je on, koliko je bitan sebi, svojoj porodici i svom okruženju. Кoliko je važno da se prilagodimo zahtevima grupe kojoj pripadamo, a koliko da budemo svoji, originalni i da ne pokleknemo u tom izboru.


Žiri pedagoga:
Sanja Terić
Jelena Stojiljković
Vesna Šojić


U Beogradu,11. maja 2019. godine