EUROPEAN STUDIO - Radionica za dramske pisce u Šartrezu

Na prvoj međunarodnoj radionici za dramske pisce za mladu publiku održanoj u Šartrez, Francuska u okviru projekta LA BELLE SAISON učestvovala je na poziv SACD i ASSITEJ France a po preporuci ASSITEJ Srbije dramska spisateljica i prevoditeljka dramskih tekstova sa francuskog Iva Brdar.

Ove godine u junu, u mestu nadomak Avinjona, Šartrez lez Avinjon, u čuvenoj Šartrez (http://www.chartreuse.org/), manastirskom kompleksu preuređenom za potrebe umetničkih (a pre svega pozorišnih) rezidencija, održana je prva radionica European Studio posvećena dramskom stvaralaštvu za mlade čiji su učesnici bili mladi dramaturzi iz čitavog sveta. Među njima bila sam i ja, i iz regiona, zagrebački dramaturg Dino Pešut, nekolicina studenata lionskog ENSATT-a (Nacionalna viša škola za pozorišnu umetnost i tehnike) i učesnici iz Evrope i Azije.

Pre početka same radionice svi dramaturzi dobili su predložak na osnovu koga je bilo potrebno napisati projekat za dramu. U ovom slučaju to je bio Sartrov citat: „Bio sam dete koje su čudovišta s žaljenjem stvorila.“ A zadatak je bio: postaviti „dramsku hipotezu“, „misliti protiv sebe“ i zajednički otvoriti polje istraživanja pozorišnog stvaralaštva za mlade – kako je to u uvodnom tekstu objasnio glavni mentor radionice, francuski dramski pisac i profesor na ENSATT-u, Enzo Korman (Enzo Cormann).

Tokom pet dana, svako od učesnika čitao je svoj projekat i o njemu i njegovom potencijalnom razvoju se zajednički diskutovalo zajedno sa ostalim mentorima, takođe francuskim dramskim piscima: Polin Sales (Pauline Sales), umetničkom direktorkom Regionalnog pozorišnog centra u Viru; Fabrisom Melkioom (Fabrice Melquiot), direktorom dečjeg pozorišta Amstramdam u Ženevi; Matjeom Bertoleom (Mathieu Bertholet), direktorom pozorišta Le Poche u Ženevi i španskim dramskim piscem Karles Batleom (Carles Battle), jedim od upravnika Sale Beket u Barseloni, međunarodnog centra za dramaturgiju.

Slobodno vreme bilo je posvećeno svakako istraživanju ovog malog francuskog mesta i načina funkcionisanja same Šartrez. Šatrez je jedan od najvećih manastirskih kompleksa u Francuskoj koji je nakon revolucije pretvoren u stambeno naselje. Godine 1973, Šartrez je postala francuska Villa Medicis, i u njoj je smešten Nacionalni centar za dramsko spisateljstvo. Pisci i prevodioci dramskih dela pozvani su na jednomesečne rezidencije u okviru kojih odsedaju u adaptiranim monaškim ćelijama sa sopstvenim vrtom i u uslovima koji obezbeđuju mir i usredsređenost na rad.

Prvo izdanje European Studio održano je u saradnji ASSITEJ France i SACD u okviru La Belle Saison projekta Ministarstva kulture Francuske, bilo je eksperimentalno i prvi put se u Šartrez desila ovakva radionica, sa naglaskom na stvaralaštvo za mlade. Od sledeće godine, to će zasigurno postati tradicija.

Iva Brdar